Healthline : Connect to Better Health
Heart Smart Living
Heart Smart Living

Cardiologist, author, and heart health expert Dr. Sarah Samaan offers advice on how to live a heart smart life.

See all posts »

Black Tea and Blood Pressure: More Good News

TEXT SIZE: A A A

Caffeine has long been considered a cardiology bugaboo, but we now know that tea and coffee have important and intriguing health benefits when enjoyed in moderation. Although green tea usually gets all the glory, black tea has been associated with a substantial reduction in heart attack risk. Studies from around the world have reported anywhere from a 40 to 70 percent lower incidence of heart disease in tea drinkers when compared to abstainers. Exactly why this happens is not fully understood, but most scientists who study the subject suspect that it is the important antioxidant effects of tea that provide the main source of cardiovascular protection.

Catechins are the primary antioxidants found in black and green tea. Small studies suggest that these substances may help prevent bad cholesterol, or LDL, from getting lodged inside the walls of our arteries. This process, called atherosclerosis, is what ultimately leads to heart attacks and strokes. There is also some evidence that tea can reduce levels of cortisol, an important stress hormone that is linked to higher blood pressure and weight gain.

A new study from the University of Western Australia suggests that three cups of black tea daily may help to lower blood pressure. Although the drop was modest (just 2-3 mm Hg), even this small reduction in blood pressure may help reduce our risk for heart disease and stroke.

While coffee also appears to have important antioxidant effects, it does not have the same impact on blood pressure, and in fact, may temporarily increase blood pressure readings. Caffeinated soft drinks have no health benefits at all.

We are so accustomed to being told what not to do that many of us bear a sense of guilt and angst over our small pleasures. It’s nice to know that a daily ritual that we find to be both calming and invigorating has the power to turn our health in a positive direction.

Tags: Diet and Heart Health

Recommended for You

  • Antioxidants and Brain Health: Supplements May Harm, but Berries Protect

    By: Sarah Samaan
    May 09, 2012

    “Antioxidant” is a word that has become part of our daily jargon, but exactly how these nutritional scavengers work is not entirely clear. We know that they block the effects of harmful free radicals, preventing damage to the cells of our bodies a...

    Read more »

  • Why I Love Mangoes

    By: Sarah Samaan
    May 08, 2012

    One cup of sliced mango supplies 100% of your daily vitamin C requirement, 35% of your daily vitamin A, numerous other antioxidants known as polyphenols, and a healthy 3 grams of fiber, all for just 100 calories. The riper the fruit, the more nutr...

    Read more »

  • Low Fat Dairy Foods may Reduce Stroke Risk

    By: Sarah Samaan
    May 01, 2012

    Way back in 1997, the New England Journal of Medicine published the results of a landmark study evaluating the effects of diet on blood pressure. Researchers tested the impact of a diet known as the DASH diet (Dietary Approaches to Stop Hypertensi...

    Read more »

  • Three Tips for a Long Life

    By: Sarah Samaan
    Apr 26, 2012

    Fred (not his real name) is a bright, energetic, and optimistic 85 year old gentleman who lives every day to its fullest. Fifteen years ago he had heart bypass surgery. The surgery was successful, and he recovered quickly. Sadly, he spent the next...

    Read more »

Advertisement

About the Author


MD, FACC

Dr. Samaan is an acclaimed cardiologist, writer, and heart health educator.